Treceți la conținutul principal

Segment după segment și au ajuns la R 15


 Așa fusese intitulat un articol din ziarul nostru acum ceva vreme. Deci, am mai scris despre acest drum de mai multe ori. Dar așa e norocul lui să fie făcut cu bucata. Mai întâi 950 de metri, apoi 200 de metri, în alt an 500 de metri. Așa a fost până în anul curent. Dar lungimea integră a tronsonului din satul Fundurii Vechi și până la intersecția cu traseul Bălți-Glodeni e de 3 km 300 de metri. Dacă ar fi continuat asfaltarea acestui traseu tot cu segmentul nici nu știu câți ani ar mai fi trebuit de așteptat până la terminarea lui. 

Circa 2 km din drumul cu pricina, drum al Consiliului Raional Glodeni, rămânea în variantă albă. Era un chin pentru locuitorii satului, care lucrează la Bălți și în alte localități. Și iată că datorită inițiativei conducerii raionului s-a decis ca anul acesta să fie dusă la bun sfârșit întreaga porțiune nominalizată (de circa 2 km). În aceste scopuri din fondul rutier au fost alocate 5 milioane 700 de mii de lei. A fost anunțată licitația, drumarii au venit și s-au apucat de lucru și când colo, hop, că metrajul nu încape în măsurările anterioare.   

Antreprenorul, care a câștigat licitația la un preț redus, a refuzat să efectueze lucrări și pe lungimea în surplus. De aceea, pentru a scoate acest segment până la capăt, Consiliul Raional a mai alocat surse financiare suplimentare, a mai fost anunțată o licitație și lucrările s-au efectuat și pe ultima porțiune. 

- Primul strat de asfalt turnat, de 6 cm grosime, cu granule mai mășcate, a avut o bază bună pietruită și compactată. Apoi a urmat și cel de-al doilea strat de asfalt, stratul de uzură, de 4 cm, asfalt cu granule mai mărunte. Lungimea ultimului segment pentru care s-a anunțat licitație suplimentară a fost de  275 de metri. Pentru aceste lucrări s-a economisit în seama licitațiilor (s-a câștigat în preț la alegerea executorilor lucrărilor) și din fondul rutier s-au mai alocat 600 de mii de lei. Nu au ajuns resurse pentru lucrările de acostament, pentru marcaj și semne rutiere, dar era foarte important de terminat asfaltarea drumului cu pricina. De ce? Pentru că la anul viitor este preconizată reparația drumului național R 15, Bălți-Glodeni. Lucrările vor începe de la Bălți spre Glodeni. Și la sigur că vor trece și intersecția Fundurii Vechi. Iată de ce era important de finalizat acest sector pentru a avea ieșire la drumul național, adică de pe un drum asfaltat pe alt tronson asfaltat. Cu atât mai mult că podețul și intrarea pe drumul spre Fundurii Vechi vor fi făcute din resursele preconizate pentru drumul național. Și nu numai asfaltarea, dar podețul va fi modificat, vor fi și lucrări de extindere, va fi amenajată și stația de oprire a transportului public. De ce să nu folosim și acest prilej? - povestea dl Marian Țărnă, vicepreședinte al raionului.

Suma totală a lucrărilor de asfaltare a celor circa 2 km nominalizați s-a ridicat până la urmă la circa 7 mln (suma inițială de 5 mln 700 de mii de lei nu a ajuns). Sarcina de proiect a fost îndeplinită 100%, de aceea zilele acestea a avut loc recepția finală de terminare a lucrărilor. S-au întâlnit la fața locului finanțatorii, comandatarii, executorii, proiectanții și beneficiarii. Au fost examinate toate podețele, liniile de legătură ale asfaltului de la sector la sector, adâncimea acostamentelor etc. Principalul că a fost rezolvată problema scurgerilor de-a curmezișul carosabilului a apelor de ploaie. Unul din podețele de redirecționare a apelor de pe o parte a drumului pe alta chiar a fost permutat, deoarece nu era situat pe cel mai coborât nivel al suprafeței solului. A fost făcută secțiune transversală pe locul cu pricina, au fost instalate inele din beton armat, fixate borduri - așa cum se cuvine. După asfaltare în văgăuna cu pricina nu se mai acumulează apă stătătoare, învelișul carosabil rămâne curat.

S-a discutat mult și s-a convenit, că amenajarea, marcajul, indicatoarele vor fi amânate pentru altă perioadă, pentru alți ani, iar documentele pentru lucrările realizate au fost semnate pentru ca drumul să fie luat la evidență. Încă un drum, ce aparține Consiliului Raional, a fost adus la condiții europene și un sat întreg are numai de câștigat. 

Maria Focșa


Postări populare de pe acest blog

Многодетная семья где царит любовь, гармония и трудолюбие

Историю многодетной семьи Китайгородских из села Стурзовка можно назвать поистине удивительной. В семье подрастают 5 детей, но однажды супруги решились взять на воспитание ещё троих несовершеннолетних. Нам удалось посетить эту прекрасную семью, окунувшись на несколько минут в радости и заботы многодетных родителей и их подопечных.

Să ne cunoaștem istoria și armata

Ne-am convins, că ciuciulenii își iubesc și își cinstesc rădăcinile. Oriunde nu i-ar dispersa cărările vieții, ei trăiesc cu dorul și recunoștința pentru această palmă de pământ, iar lucrurile frumoase și evenimentele de suflet, ce se organizează în ultimul timp în Ciuciulea, vin să confirme acest adevăr.  Nu e consătean să nu-l cunoască pe pământeanul Vitalie Ciobanu, doctor în istorie, cel care a scris monografia ”Ciuciulea”, vicedirector al Agenției pentru Știință și Memorie Militară, colonel în rezervă. Păi iată, că recenta sa revenire la baștină a fost una de-a dreptul inedită. Dumnealui, împreună cu directorul Muzeului Militar, doctorul în istorie, Sergiu Cataraga, au decis să prezinte ciuciulenilor o adevărată și neobișnuită lecție de istorie, axată pe promovarea valorilor naționale, culturii memoriei militare, imaginii Armatei Naționale și serviciului militar. Activitatea se încadrează în cadrul unui proiect, realizat sub sloganul ”Să ne cunoaștem Istoria și Armata”, care u...