Circa 2 km din drumul cu pricina, drum al Consiliului Raional Glodeni, rămânea în variantă albă. Era un chin pentru locuitorii satului, care lucrează la Bălți și în alte localități. Și iată că datorită inițiativei conducerii raionului s-a decis ca anul acesta să fie dusă la bun sfârșit întreaga porțiune nominalizată (de circa 2 km). În aceste scopuri din fondul rutier au fost alocate 5 milioane 700 de mii de lei. A fost anunțată licitația, drumarii au venit și s-au apucat de lucru și când colo, hop, că metrajul nu încape în măsurările anterioare.
Antreprenorul, care a câștigat licitația la un preț redus, a refuzat să efectueze lucrări și pe lungimea în surplus. De aceea, pentru a scoate acest segment până la capăt, Consiliul Raional a mai alocat surse financiare suplimentare, a mai fost anunțată o licitație și lucrările s-au efectuat și pe ultima porțiune.
- Primul strat de asfalt turnat, de 6 cm grosime, cu granule mai mășcate, a avut o bază bună pietruită și compactată. Apoi a urmat și cel de-al doilea strat de asfalt, stratul de uzură, de 4 cm, asfalt cu granule mai mărunte. Lungimea ultimului segment pentru care s-a anunțat licitație suplimentară a fost de 275 de metri. Pentru aceste lucrări s-a economisit în seama licitațiilor (s-a câștigat în preț la alegerea executorilor lucrărilor) și din fondul rutier s-au mai alocat 600 de mii de lei. Nu au ajuns resurse pentru lucrările de acostament, pentru marcaj și semne rutiere, dar era foarte important de terminat asfaltarea drumului cu pricina. De ce? Pentru că la anul viitor este preconizată reparația drumului național R 15, Bălți-Glodeni. Lucrările vor începe de la Bălți spre Glodeni. Și la sigur că vor trece și intersecția Fundurii Vechi. Iată de ce era important de finalizat acest sector pentru a avea ieșire la drumul național, adică de pe un drum asfaltat pe alt tronson asfaltat. Cu atât mai mult că podețul și intrarea pe drumul spre Fundurii Vechi vor fi făcute din resursele preconizate pentru drumul național. Și nu numai asfaltarea, dar podețul va fi modificat, vor fi și lucrări de extindere, va fi amenajată și stația de oprire a transportului public. De ce să nu folosim și acest prilej? - povestea dl Marian Țărnă, vicepreședinte al raionului.
Suma totală a lucrărilor de asfaltare a celor circa 2 km nominalizați s-a ridicat până la urmă la circa 7 mln (suma inițială de 5 mln 700 de mii de lei nu a ajuns). Sarcina de proiect a fost îndeplinită 100%, de aceea zilele acestea a avut loc recepția finală de terminare a lucrărilor. S-au întâlnit la fața locului finanțatorii, comandatarii, executorii, proiectanții și beneficiarii. Au fost examinate toate podețele, liniile de legătură ale asfaltului de la sector la sector, adâncimea acostamentelor etc. Principalul că a fost rezolvată problema scurgerilor de-a curmezișul carosabilului a apelor de ploaie. Unul din podețele de redirecționare a apelor de pe o parte a drumului pe alta chiar a fost permutat, deoarece nu era situat pe cel mai coborât nivel al suprafeței solului. A fost făcută secțiune transversală pe locul cu pricina, au fost instalate inele din beton armat, fixate borduri - așa cum se cuvine. După asfaltare în văgăuna cu pricina nu se mai acumulează apă stătătoare, învelișul carosabil rămâne curat.
S-a discutat mult și s-a convenit, că amenajarea, marcajul, indicatoarele vor fi amânate pentru altă perioadă, pentru alți ani, iar documentele pentru lucrările realizate au fost semnate pentru ca drumul să fie luat la evidență. Încă un drum, ce aparține Consiliului Raional, a fost adus la condiții europene și un sat întreg are numai de câștigat.
Maria Focșa