Treceți la conținutul principal

Cu apă la robinet, cu drumuri bune și trotuare



Coronavirusul a dat multe lucruri peste cap, dar la Balatina au muncit și continuă să muncească cu încredere în ziua de mâine. Dl Dumitru Iațuc, primarul comunei, poartă în suflet mult optimism, pe care îl împarte pe neobservate cu toți cei care-l înconjoară și în cele din urmă acțiune cu acțiune, realizare cu realizare conturează o localitate frumoasă, viabilă, cu localnici demni de un trai decent. I-am solicitat dlui primar un interviu, pe care dânsul l-a acceptat cu plăcere, iar când la încheiere am pronunțat ”cam atât”, dumnealui a comentat ”Dar eu aș putea să vorbesc la nesfârșit despre comuna mea”. Să-i oferim cuvântul.

- Satul Balatina e o localitate unică în raion prin faptul, că nu aveți cazuri de infectare cu Covid.

- Populația noastră e receptivă la cerințele referitoare la pandemie. Din start pe primul plan a fost pusă conlucrarea. Din momentul când a fost declarată stare de urgență pe țară au fost întreprinse toate măsurile pentru informarea regulilor, ce urmau să fie respectate atât de agenții economici din teritoriu, cât și de cetățeni. Poate că am fost mai duri la începuturi, dar rezultatele sunt îmbucurătoare. Suntem rezervați privitor la ziua de mâine, dar suntem mulțumiți de ceea ce avem astăzi. Ne pune în gardă migrația. Nu am în vedere plecările de peste hotare, dar umbletele prin satele vecine (părinți, bunei, alte rude), pe la piețe după cumpărături (mai ales acum cu începerea anului școlar). Dar sper că locuitorii noștri s-au pătruns până la capăt de necesitatea purtării măștilor și respectării distanței sociale, deoarece aceasta e în primul rând în favoarea lor personală. Sper să nu avem surprize în teritoriu. 

În legătură cu redeschiderea instituțiilor de educație timpurie s-a lucrat destul de mult. În primul rând am lucrat pentru îndeplinirea tuturor cerințelor, impuse de Comisia Națională de Sănătate Publică, acestea au fost dotate cu tot necesarul pentru combaterea răspândirii coronavirusului, le-am procurat chiar și dispozitive mobile cu raze ultraviolete, cu care a fost dotată fiecare din cele 4 grădinițe. Când e vorba de preșcolari eu am un motto al meu personal: ”Ce nu am avut eu să aibă ei”. Și apoi creând condiții copilului ne creăm viitorul nostru. Deci, începând cu 1 septembrie toate IET din comună și-au reluat activitatea cu respectarea tuturor cerințelor nominalizate mai sus. La 1 septembrie am făcut cadou și liceului din localitate 20 de litri de dezinfectanți și măști de protecție pentru angajați și pentru copii. 

- V-aș ruga să Vă referiți la implementarea proiectelor investiționale în teritoriul administrat.

- De când activez în această funcție multe am reușit să fac, lucrări, de pe urma cărora a avut de câștigat cetățeanul. Să o iau de la mic la mare. În primul rând am vrut să vă zic, că eu mă mândresc cu mulțimea de flori din fața primăriei. Ele sunt pentru mine o carte de vizită a instituției publice, a localității. Dar dacă vorbim despre obiecte investiționale recunosc, că mai este mult de lucru. Cele reușite de mine le-aș egala cu un sfert din tot volumul. Ultimul proiect, realizat la Balatina și la Clococenii Vechi, a fost iluminarea stradală pe o lungime de circa 2 km. La Clococenii Vechi deja 70 la sută este iluminare stradală. La Balatina rămâne mai mult de lucru. Lungimea drumurilor din interiorul satului este de circa 25 de km, din care cu iluminare stradală circa 50%. La Tomești de asemenea este iluminare stradală. Rămâne o problemă Lipovățul, dar acolo situația demografică e în descreștere simțitoare. 

- La drumuri ați fost destul de harnici, ați început lucrările încă de cu primăvară.


- Drumul de legătură Balatina-Lipovăț, ce este în gestiunea Consiliului Raional, a fost reparat capital în această primăvară, cu aplicarea a două straturi de asfalt. Acest drum de la construcția lui și până acum n-a avut parte de reparații capitale (circa 30 de ani). Un sector de 700 de metri din acest tronson a fost asfaltat, iar vreo 2 kilometri al aceluiași traseu de drum au fost reparați în variantă albă. Un drum pe cinste, care e gata să reziste camioanelor (cu tot cu încărcătură) de 24 de tone greutate. Au fost plombate găurile și pe drumul regional, ce trece prin centrul satului Balatina. Dar numai plombate. Strat de egalizare nu a fost așternut. Apropo, avem probleme cu drumul central. Camioanele de mare tonaj produc devieri de teren, zguduiturile lasă fisuri adânci la case, iar când este cutremur de pământ balatinenii nu mai fac deosebire, e cutremur ori un camion în trecere. Suntem bine zguduiți. Această problemă am abordat-o nu o dată la întruniri de diferit rang. Și la întâlnirea cu premierul am nominalizat problema, dar nu știu de ce promisiuni sunt, dar realizare – nu. E un drum din gestiunea ministerului de resort, dar creează disconfort cetățenilor noștri. Acum doi ani a fost reparată o porțiune de 1 km 200 de metri din drumul nostru central, dar urmările nu se lasă așteptate. Pur și simplu baza acestui drum nu e prevăzută pentru camioane cu o așa greutate mare.

Prin programul ”Drumuri bune pentru Moldova” avem preconizat asfaltarea unei porțiuni de drum, ce leagă centrul satului cu liceul. Deoarece anume pe acest sector sunt cei mai mulți copii am găsit resurse pentru a pune și trotuare de-a lungul drumului, ce urmează să fie asfaltat. Trotuare trebuie de-a lungul întregului sat, dar să fie începutul cu cel pentru copii. 

- Cum Vă descurcați fără de apă în sat?

- Cu apa din fântâni ne descurcăm. Dar apa conține mult sulf, ba și nivelul scade. Nici apă tehnică nu avem, fântânile arteziene sunt sigilate. Suntem în așteptarea implementării proiectului de aprovizionare cu apă prin ADR Nord, prevăzut pentru comunele Balatina și Cuhnești. Achiziționările durează, dar sper că vom reuși să începem totuși lucrările anul acesta. Suntem pe ultima sută de metri. 

- Cum vedeți Balatina peste 10 ani?

- Eu sunt optimist de fire. Dar optimismul meu are la bază situația reală. E satul meu, e baștina mea și Balatina trebuie și va deveni o localitate cu întreprinderi comerciale și de acordare a diferitor servicii pentru populație, o localitate cu drumuri bune, cu trotuare pe cinste și cu apă la robinet. 

- Mulțumim pentru informație. Urcușuri fără coborâșuri!

A intervievat Maria Focșa


Postări populare de pe acest blog

La biserică pe serpentină

Drumul nou de la Cobani, construit recent din temelie din milionul de lei, alocat de stat prin intermediul Programului Național ”Drumuri bune pentru Moldova”, ne-a dus frumos pe serpentină până în ograda bisericii din localitate. Și nu e lungă serpentina cu pricina, are numai 417 metri, dar e așa de încovoiată, așa de șerpuitoare, de parcă ai urca în munții Carpați. Eu nu știu cum a arătat drumul în cauză până la deplasarea noastră, dar lumea spune, că ”era un necaz pe capul oamenilor. Râpă, dar nu drum”. Poate de aceea primarul satului, dl Ivan Pluta, le-a propus consilierilor locali să selecteze anume acest drum pentru reparații capitale. Zicând capitale am în vedere construit din temelie, deoarece aici asfalt n-a fost niciodată. - De ce anume pe acesta l-ați ales? – l-am întrebat pe primar. - De ce nu, e drumul ce duce la biserică, dar încolo merge toată lumea din sat. Și apoi edificiul bisericii noastre este un monument istoric. Cea mai veche biserică din lemn din părțile noastre.

Многодетная семья где царит любовь, гармония и трудолюбие

Историю многодетной семьи Китайгородских из села Стурзовка можно назвать поистине удивительной. В семье подрастают 5 детей, но однажды супруги решились взять на воспитание ещё троих несовершеннолетних. Нам удалось посетить эту прекрасную семью, окунувшись на несколько минут в радости и заботы многодетных родителей и их подопечных.

Avem resurse umane valoroase

 Sunetul clopoțelului se auzea îndelung, semn că urma o pauză între ore. Imediat curtea gimnaziului prinse viață, iar o parte din elevi, îmbrăcați în uniformă școlară și aranjați în coloană, se îndreptau împreună cu dna învățătoare spre poarta instituției de învățământ.  - Mergem la cantină, ne comunica dna Elena Aniță, în timp ce traversa strada împreună cu elevii la trecerea de pietoni. Ne grăbim, căci trebuie să ne încadrăm în cele 20 de minute, cât durează recreația între orele de studiu.  Cu îndemnul ”Să aveți poftă!” ne-am îndreptat spre administrația gimnaziului. ”Cum a debutat acest an de învățământ?” - o întreb curioasă pe dna Veronica Iațcu, director al IP Gimnaziul Ciuciulea. ”Cu optimism și cu gândul, că vom depăși cu bine obstacolele și provocările acestui an”, - fusese răspunsul managerului. Inițiind o discuție tacticoasă aflasem, că în instituția în cauză învață 234 de elevi. În ciclul primar studiază 102 elevi, repartizați în patru clase, iar alți 132 de elevi urmează c