Treceți la conținutul principal

La biserică pe serpentină


Drumul nou de la Cobani, construit recent din temelie din milionul de lei, alocat de stat prin intermediul Programului Național ”Drumuri bune pentru Moldova”, ne-a dus frumos pe serpentină până în ograda bisericii din localitate. Și nu e lungă serpentina cu pricina, are numai 417 metri, dar e așa de încovoiată, așa de șerpuitoare, de parcă ai urca în munții Carpați. Eu nu știu cum a arătat drumul în cauză până la deplasarea noastră, dar lumea spune, că ”era un necaz pe capul oamenilor. Râpă, dar nu drum”. Poate de aceea primarul satului, dl Ivan Pluta, le-a propus consilierilor locali să selecteze anume acest drum pentru reparații capitale. Zicând capitale am în vedere construit din temelie, deoarece aici asfalt n-a fost niciodată.

- De ce anume pe acesta l-ați ales? – l-am întrebat pe primar.

- De ce nu, e drumul ce duce la biserică, dar încolo merge toată lumea din sat. Și apoi edificiul bisericii noastre este un monument istoric. Cea mai veche biserică din lemn din părțile noastre. A fost construită în anul 1702, din lemn. Recent, prin intermediul GAL-ului (Grupul de Acțiune Locală) ”Stîncile Prutului” am mai câștigat un proiect, de amenajare a stâncii noastre bătrâne. Dar stânca din ograda bisericii se vede ca pe palmă, și biserica de pe stâncă se vede ca pe palmă. Ambele - obiecte istorice, situate în apropiere directă, de ce să nu fie amenajate corespunzător? – se întreba primarul.


Poate din acest motiv consilierii l-au susținut în unanimitate. Lucrările au fost executate de către o echipă de drumari ai Societății Comerciale ”Nouconst” SRL Chișinău, o firmă, ce construiește și repară drumuri aproape în toată zona de nord a republicii. Lucrările au fost executate în termeni optimi și destul de calitativ. Lățimea tronsonului e de 4oo metri. Și rezultatul e de minune. Drumul ”zburător” (te simți un fluture când mergi pe el) duce direct până în ograda bisericii. Acum să continuăm cu investițiile în acest edificiu. Nu întâmplător chiar și în titlu am indicat biserica. Spuneam anterior, că e construită prin anii 1700. Ultima reparație capitală a fost făcută în anul 1920. A fost atunci îmbrăcată în scânduri de conifere. A ținut cât a ținut, dar totul are o limită. Totuși o sută de ani au trecut. Și iată că anul acesta, cu resurse adunate de la enoriași și ale bisericii, părintele Grigore Sobuleac a început lucrări de reparații din temelie. Apropo, de temelie. Aceasta era din bârne de stejar, care de la umezeală au putrezit. Intra apa de ploaie și pe sub scândurile de pe pereți. De aceea tot putregaiul trebuia scos, înlăturat și numai după aceasta să pornești ceva. 

Am făcut ocol bisericii. E ca de pe tablou. A fost anexată și o intrare/terasă nouă. Biserica e mică, ca de pe timpuri, dar cu intrarea/anexă pare ceva mai măricică. Pereții au fost deja căptușiți cu lambriu din conifere. Carcasa e din stejar lucrat manual. Mai întâi a fost aplicată termoizolarea. Au fost schimbate geamurile și ușile, ce imită culoarea lemnului natural, acoperișul vechi din tablă a fost bine prelucrat cu o soluție specială, apoi vopsit și păstrat. Iar prispele de pe timpuri, ce împrejmuiau biserica, acum s-au transformat în trotuare inedite. De ce? Deoarece sunt construite din piatră spartă de Cobani. S-au găsit și așa meșteri, care au tot ciocănit o vară întreagă și au aranjat piatră lângă piatră, le-au unit cu mortar din ciment și vor mai trece sute de ani și cărările acestea, ograda vor rămâne ca o moștenire a unei generații din istoria trecutului. Uite-așa se construiește veșnicia.

În spatele bisericii e în construcție casa parohială, ce va deveni o școală de duminică. Părintele Grigore a făcut studiile parohiale, facultatea și masteratul, în România. Poate de acolo și vin ideile, speranțele, râvnirile acestea de a face ceva de suflet pentru cei tineri, în genere pentru oameni.

Frumos și atrăgător obiect turistic e biserica Cobani, care acum mai stă în capătul unui drum pe serpentină. În același stil, cu piatră brută se amenaja și o fântână cu cumpănă de sub poalele stâncii. E stilul cobănenilor, piatră albă de stâncă. Piatra și stânca au devenit cartea de vizită a acestui sat. Frumoasă istorie se scrie la Cobani. Sunteți de acord?

Maria Focșa

Postări populare de pe acest blog

Avem resurse umane valoroase

 Sunetul clopoțelului se auzea îndelung, semn că urma o pauză între ore. Imediat curtea gimnaziului prinse viață, iar o parte din elevi, îmbrăcați în uniformă școlară și aranjați în coloană, se îndreptau împreună cu dna învățătoare spre poarta instituției de învățământ.  - Mergem la cantină, ne comunica dna Elena Aniță, în timp ce traversa strada împreună cu elevii la trecerea de pietoni. Ne grăbim, căci trebuie să ne încadrăm în cele 20 de minute, cât durează recreația între orele de studiu.  Cu îndemnul ”Să aveți poftă!” ne-am îndreptat spre administrația gimnaziului. ”Cum a debutat acest an de învățământ?” - o întreb curioasă pe dna Veronica Iațcu, director al IP Gimnaziul Ciuciulea. ”Cu optimism și cu gândul, că vom depăși cu bine obstacolele și provocările acestui an”, - fusese răspunsul managerului. Inițiind o discuție tacticoasă aflasem, că în instituția în cauză învață 234 de elevi. În ciclul primar studiază 102 elevi, repartizați în patru clase, iar alți 132 de elevi urmează c

Plombări rutiere la Cuhnești

  Pe mai multe drumuri de acces spre suburbii, dar și pe poduri asfaltul a început a fi ciuruit de găuri, de aceea se intervine prin metoda de injectare cu beton asfaltic. Am mers la Cuhnești la fața locului. Pe tronsonul Bisericani-Movileni au fost deja executate astfel de lucrări. Suprafața reparată a estimat peste 200 de metri pătrați. Adică drumul a fost plombat pe toată lungimea, iar 200 de metri indică doar suprafețele găurilor plombate, luate împreună.  În afară de plombare au mai fost executate și alte lucrări. După renovarea acestui drum fusese instalate câteva indicatoare din cele mai importante, iar în primăvara aceasta au mai fost instalate indicatoare de avertizare în preajma tuturor instituțiilor preșcolare și de învățământ preuniversitar, cu atât mai mult la intersecții cu drumurile prioritare. Au fost indicate și denumirile localităților. Semnele rutiere, anterior instalate, în marea majoritate au fost furate. Nu reușesc drumarii să le instaleze, că peste noapte și le f