Treceți la conținutul principal

La biserică pe serpentină


Drumul nou de la Cobani, construit recent din temelie din milionul de lei, alocat de stat prin intermediul Programului Național ”Drumuri bune pentru Moldova”, ne-a dus frumos pe serpentină până în ograda bisericii din localitate. Și nu e lungă serpentina cu pricina, are numai 417 metri, dar e așa de încovoiată, așa de șerpuitoare, de parcă ai urca în munții Carpați. Eu nu știu cum a arătat drumul în cauză până la deplasarea noastră, dar lumea spune, că ”era un necaz pe capul oamenilor. Râpă, dar nu drum”. Poate de aceea primarul satului, dl Ivan Pluta, le-a propus consilierilor locali să selecteze anume acest drum pentru reparații capitale. Zicând capitale am în vedere construit din temelie, deoarece aici asfalt n-a fost niciodată.

- De ce anume pe acesta l-ați ales? – l-am întrebat pe primar.

- De ce nu, e drumul ce duce la biserică, dar încolo merge toată lumea din sat. Și apoi edificiul bisericii noastre este un monument istoric. Cea mai veche biserică din lemn din părțile noastre. A fost construită în anul 1702, din lemn. Recent, prin intermediul GAL-ului (Grupul de Acțiune Locală) ”Stîncile Prutului” am mai câștigat un proiect, de amenajare a stâncii noastre bătrâne. Dar stânca din ograda bisericii se vede ca pe palmă, și biserica de pe stâncă se vede ca pe palmă. Ambele - obiecte istorice, situate în apropiere directă, de ce să nu fie amenajate corespunzător? – se întreba primarul.


Poate din acest motiv consilierii l-au susținut în unanimitate. Lucrările au fost executate de către o echipă de drumari ai Societății Comerciale ”Nouconst” SRL Chișinău, o firmă, ce construiește și repară drumuri aproape în toată zona de nord a republicii. Lucrările au fost executate în termeni optimi și destul de calitativ. Lățimea tronsonului e de 4oo metri. Și rezultatul e de minune. Drumul ”zburător” (te simți un fluture când mergi pe el) duce direct până în ograda bisericii. Acum să continuăm cu investițiile în acest edificiu. Nu întâmplător chiar și în titlu am indicat biserica. Spuneam anterior, că e construită prin anii 1700. Ultima reparație capitală a fost făcută în anul 1920. A fost atunci îmbrăcată în scânduri de conifere. A ținut cât a ținut, dar totul are o limită. Totuși o sută de ani au trecut. Și iată că anul acesta, cu resurse adunate de la enoriași și ale bisericii, părintele Grigore Sobuleac a început lucrări de reparații din temelie. Apropo, de temelie. Aceasta era din bârne de stejar, care de la umezeală au putrezit. Intra apa de ploaie și pe sub scândurile de pe pereți. De aceea tot putregaiul trebuia scos, înlăturat și numai după aceasta să pornești ceva. 

Am făcut ocol bisericii. E ca de pe tablou. A fost anexată și o intrare/terasă nouă. Biserica e mică, ca de pe timpuri, dar cu intrarea/anexă pare ceva mai măricică. Pereții au fost deja căptușiți cu lambriu din conifere. Carcasa e din stejar lucrat manual. Mai întâi a fost aplicată termoizolarea. Au fost schimbate geamurile și ușile, ce imită culoarea lemnului natural, acoperișul vechi din tablă a fost bine prelucrat cu o soluție specială, apoi vopsit și păstrat. Iar prispele de pe timpuri, ce împrejmuiau biserica, acum s-au transformat în trotuare inedite. De ce? Deoarece sunt construite din piatră spartă de Cobani. S-au găsit și așa meșteri, care au tot ciocănit o vară întreagă și au aranjat piatră lângă piatră, le-au unit cu mortar din ciment și vor mai trece sute de ani și cărările acestea, ograda vor rămâne ca o moștenire a unei generații din istoria trecutului. Uite-așa se construiește veșnicia.

În spatele bisericii e în construcție casa parohială, ce va deveni o școală de duminică. Părintele Grigore a făcut studiile parohiale, facultatea și masteratul, în România. Poate de acolo și vin ideile, speranțele, râvnirile acestea de a face ceva de suflet pentru cei tineri, în genere pentru oameni.

Frumos și atrăgător obiect turistic e biserica Cobani, care acum mai stă în capătul unui drum pe serpentină. În același stil, cu piatră brută se amenaja și o fântână cu cumpănă de sub poalele stâncii. E stilul cobănenilor, piatră albă de stâncă. Piatra și stânca au devenit cartea de vizită a acestui sat. Frumoasă istorie se scrie la Cobani. Sunteți de acord?

Maria Focșa

Postări populare de pe acest blog

Многодетная семья где царит любовь, гармония и трудолюбие

Историю многодетной семьи Китайгородских из села Стурзовка можно назвать поистине удивительной. В семье подрастают 5 детей, но однажды супруги решились взять на воспитание ещё троих несовершеннолетних. Нам удалось посетить эту прекрасную семью, окунувшись на несколько минут в радости и заботы многодетных родителей и их подопечных.

Să ne cunoaștem istoria și armata

Ne-am convins, că ciuciulenii își iubesc și își cinstesc rădăcinile. Oriunde nu i-ar dispersa cărările vieții, ei trăiesc cu dorul și recunoștința pentru această palmă de pământ, iar lucrurile frumoase și evenimentele de suflet, ce se organizează în ultimul timp în Ciuciulea, vin să confirme acest adevăr.  Nu e consătean să nu-l cunoască pe pământeanul Vitalie Ciobanu, doctor în istorie, cel care a scris monografia ”Ciuciulea”, vicedirector al Agenției pentru Știință și Memorie Militară, colonel în rezervă. Păi iată, că recenta sa revenire la baștină a fost una de-a dreptul inedită. Dumnealui, împreună cu directorul Muzeului Militar, doctorul în istorie, Sergiu Cataraga, au decis să prezinte ciuciulenilor o adevărată și neobișnuită lecție de istorie, axată pe promovarea valorilor naționale, culturii memoriei militare, imaginii Armatei Naționale și serviciului militar. Activitatea se încadrează în cadrul unui proiect, realizat sub sloganul ”Să ne cunoaștem Istoria și Armata”, care u...

Segment după segment și au ajuns la R 15

 Așa fusese intitulat un articol din ziarul nostru acum ceva vreme. Deci, am mai scris despre acest drum de mai multe ori. Dar așa e norocul lui să fie făcut cu bucata. Mai întâi 950 de metri, apoi 200 de metri, în alt an 500 de metri. Așa a fost până în anul curent. Dar lungimea integră a tronsonului din satul Fundurii Vechi și până la intersecția cu traseul Bălți-Glodeni e de 3 km 300 de metri. Dacă ar fi continuat asfaltarea acestui traseu tot cu segmentul nici nu știu câți ani ar mai fi trebuit de așteptat până la terminarea lui.  Circa 2 km din drumul cu pricina, drum al Consiliului Raional Glodeni, rămânea în variantă albă. Era un chin pentru locuitorii satului, care lucrează la Bălți și în alte localități. Și iată că datorită inițiativei conducerii raionului s-a decis ca anul acesta să fie dusă la bun sfârșit întreaga porțiune nominalizată (de circa 2 km). În aceste scopuri din fondul rutier au fost alocate 5 milioane 700 de mii de lei. A fost anunțată licitația, drumar...