Treceți la conținutul principal

Plombări rutiere la Cuhnești

 

Pe mai multe drumuri de acces spre suburbii, dar și pe poduri asfaltul a început a fi ciuruit de găuri, de aceea se intervine prin metoda de injectare cu beton asfaltic. Am mers la Cuhnești la fața locului. Pe tronsonul Bisericani-Movileni au fost deja executate astfel de lucrări. Suprafața reparată a estimat peste 200 de metri pătrați. Adică drumul a fost plombat pe toată lungimea, iar 200 de metri indică doar suprafețele găurilor plombate, luate împreună. 

În afară de plombare au mai fost executate și alte lucrări. După renovarea acestui drum fusese instalate câteva indicatoare din cele mai importante, iar în primăvara aceasta au mai fost instalate indicatoare de avertizare în preajma tuturor instituțiilor preșcolare și de învățământ preuniversitar, cu atât mai mult la intersecții cu drumurile prioritare. Au fost indicate și denumirile localităților. Semnele rutiere, anterior instalate, în marea majoritate au fost furate. Nu reușesc drumarii să le instaleze, că peste noapte și le fură. Le fură pentru că sunt din materiale bune și rezistente la coroziune. Un metru de trubă de indicator estimează la peste 200 de lei. La Cajba, bunăoară când s-a asfaltat drumul central, semnele rutiere au fost furate de câteva ori. Drept supliment la semnele rutiere (cele de la Cuhnești) a fost aplicat și marcaj – treceri de pietoni. Toate aceste lucrări au fost făcute din fondul rutier al CR Glodeni. 

De la ieșirea din Cuhnești SA ”Drumuri” Bălți a făcut o porțiune de drum în variantă albă ca la carte. Au ei niște compactoare, care circulă în pereche și lasă în urmă asfalt nu alta fie din pietriș, fie din țărână. Când treceau pe lângă noi așa de tare ne umblau picioarele ca în timpul cutremurului de pământ. Așa e de puternică forța lor de presiune asupra învelișului solului. Deci, pe drumul Cuhnești-Bisericani s-au realizat lucrări de reprofilare a drumului în variantă albă cu adaos de material, apoi a fost inclusă reparația accesului spre podul și un sector după podul de la intrarea în satul Cot. Aceste lucrări au înghițit circa 270 de mii de lei (includ 3 porțiuni de drumuri raionale). Paralel cu reprofilarea drumurilor s-a executat și reprofilarea acostamentelor. 

La podul de la intrarea în Cot venise și primarul de Cuhnești, dna Angela Ceban. A discutat cu dl Marian Țărnă, vicepreședinte al raionului, cu Petru Tcaci, specialist în construcții (secție a Consiliului Raional Glodeni), au analizat lucrările efectuate și au hotărât ce mai au de făcut în continuare la acest podeț (foto pag.1). Dacă în anii precedenți de până la secetă aici de ambele părți se întindea un iaz frumos, pe care puteai admira lebede, acum iazul (așa numita baltă) a scăzut chiar până la secătură. Voiam să vă zic despre podul cel de la trecerea peste baltă. Era un pod vechi de tot, din bârne, cu găuri periculoase pentru trecerea transportului. Și deoarece balta a secat a fost adusă aici tehnică, a fost scos nămolul din preajma podețului și de pe locul de scurgere a apei, adică a fost adâncit fundul bălții pentru a instala inele din beton armat. Acestea fusese deja instalate, au fost fixate și niște borduri joase, care să nu împiedice la trecerea pe acest podeț a tehnicii agricole. Dar mai departe erau în așteptarea compactoarelor pentru a reprofila sectorul de drum de până și un mic sector de după podeț. E posibil că și dna Angela Ceban să mai adauge ceva pietriș pentru reprofilarea celor două intrări în satul Cot. Numai amenajarea podișorului cu pricina a valorat circa 80 de mii de lei. 

- A fost antreprenorul și a luat cunoștință cu situația reală, cu caietul de sarcini, cu doleanțele noastre și a venit cu devizul de cheltuieli, ce mai necesită alocarea suplimentară a 50 de mii de lei, - povestea dl Țărnă.

Am mai trecut o dată pe lângă tehnica de compactare ce lucra la drumul Cuhnești-Bisericani, ne-am mai convins o dată în plus, că ceea ce se face se face bine și am făcut drum întors. Până vom avea drumuri ale viitorului, conform noilor tehnologii, le reparăm pe cele existente.

Maria Focșa


Postări populare de pe acest blog

La biserică pe serpentină

Drumul nou de la Cobani, construit recent din temelie din milionul de lei, alocat de stat prin intermediul Programului Național ”Drumuri bune pentru Moldova”, ne-a dus frumos pe serpentină până în ograda bisericii din localitate. Și nu e lungă serpentina cu pricina, are numai 417 metri, dar e așa de încovoiată, așa de șerpuitoare, de parcă ai urca în munții Carpați. Eu nu știu cum a arătat drumul în cauză până la deplasarea noastră, dar lumea spune, că ”era un necaz pe capul oamenilor. Râpă, dar nu drum”. Poate de aceea primarul satului, dl Ivan Pluta, le-a propus consilierilor locali să selecteze anume acest drum pentru reparații capitale. Zicând capitale am în vedere construit din temelie, deoarece aici asfalt n-a fost niciodată. - De ce anume pe acesta l-ați ales? – l-am întrebat pe primar. - De ce nu, e drumul ce duce la biserică, dar încolo merge toată lumea din sat. Și apoi edificiul bisericii noastre este un monument istoric. Cea mai veche biserică din lemn din părțile noastre.

Avem resurse umane valoroase

 Sunetul clopoțelului se auzea îndelung, semn că urma o pauză între ore. Imediat curtea gimnaziului prinse viață, iar o parte din elevi, îmbrăcați în uniformă școlară și aranjați în coloană, se îndreptau împreună cu dna învățătoare spre poarta instituției de învățământ.  - Mergem la cantină, ne comunica dna Elena Aniță, în timp ce traversa strada împreună cu elevii la trecerea de pietoni. Ne grăbim, căci trebuie să ne încadrăm în cele 20 de minute, cât durează recreația între orele de studiu.  Cu îndemnul ”Să aveți poftă!” ne-am îndreptat spre administrația gimnaziului. ”Cum a debutat acest an de învățământ?” - o întreb curioasă pe dna Veronica Iațcu, director al IP Gimnaziul Ciuciulea. ”Cu optimism și cu gândul, că vom depăși cu bine obstacolele și provocările acestui an”, - fusese răspunsul managerului. Inițiind o discuție tacticoasă aflasem, că în instituția în cauză învață 234 de elevi. În ciclul primar studiază 102 elevi, repartizați în patru clase, iar alți 132 de elevi urmează c