Treceți la conținutul principal

Plombări rutiere la Cuhnești

 

Pe mai multe drumuri de acces spre suburbii, dar și pe poduri asfaltul a început a fi ciuruit de găuri, de aceea se intervine prin metoda de injectare cu beton asfaltic. Am mers la Cuhnești la fața locului. Pe tronsonul Bisericani-Movileni au fost deja executate astfel de lucrări. Suprafața reparată a estimat peste 200 de metri pătrați. Adică drumul a fost plombat pe toată lungimea, iar 200 de metri indică doar suprafețele găurilor plombate, luate împreună. 

În afară de plombare au mai fost executate și alte lucrări. După renovarea acestui drum fusese instalate câteva indicatoare din cele mai importante, iar în primăvara aceasta au mai fost instalate indicatoare de avertizare în preajma tuturor instituțiilor preșcolare și de învățământ preuniversitar, cu atât mai mult la intersecții cu drumurile prioritare. Au fost indicate și denumirile localităților. Semnele rutiere, anterior instalate, în marea majoritate au fost furate. Nu reușesc drumarii să le instaleze, că peste noapte și le fură. Le fură pentru că sunt din materiale bune și rezistente la coroziune. Un metru de trubă de indicator estimează la peste 200 de lei. La Cajba, bunăoară când s-a asfaltat drumul central, semnele rutiere au fost furate de câteva ori. Drept supliment la semnele rutiere (cele de la Cuhnești) a fost aplicat și marcaj – treceri de pietoni. Toate aceste lucrări au fost făcute din fondul rutier al CR Glodeni. 

De la ieșirea din Cuhnești SA ”Drumuri” Bălți a făcut o porțiune de drum în variantă albă ca la carte. Au ei niște compactoare, care circulă în pereche și lasă în urmă asfalt nu alta fie din pietriș, fie din țărână. Când treceau pe lângă noi așa de tare ne umblau picioarele ca în timpul cutremurului de pământ. Așa e de puternică forța lor de presiune asupra învelișului solului. Deci, pe drumul Cuhnești-Bisericani s-au realizat lucrări de reprofilare a drumului în variantă albă cu adaos de material, apoi a fost inclusă reparația accesului spre podul și un sector după podul de la intrarea în satul Cot. Aceste lucrări au înghițit circa 270 de mii de lei (includ 3 porțiuni de drumuri raionale). Paralel cu reprofilarea drumurilor s-a executat și reprofilarea acostamentelor. 

La podul de la intrarea în Cot venise și primarul de Cuhnești, dna Angela Ceban. A discutat cu dl Marian Țărnă, vicepreședinte al raionului, cu Petru Tcaci, specialist în construcții (secție a Consiliului Raional Glodeni), au analizat lucrările efectuate și au hotărât ce mai au de făcut în continuare la acest podeț (foto pag.1). Dacă în anii precedenți de până la secetă aici de ambele părți se întindea un iaz frumos, pe care puteai admira lebede, acum iazul (așa numita baltă) a scăzut chiar până la secătură. Voiam să vă zic despre podul cel de la trecerea peste baltă. Era un pod vechi de tot, din bârne, cu găuri periculoase pentru trecerea transportului. Și deoarece balta a secat a fost adusă aici tehnică, a fost scos nămolul din preajma podețului și de pe locul de scurgere a apei, adică a fost adâncit fundul bălții pentru a instala inele din beton armat. Acestea fusese deja instalate, au fost fixate și niște borduri joase, care să nu împiedice la trecerea pe acest podeț a tehnicii agricole. Dar mai departe erau în așteptarea compactoarelor pentru a reprofila sectorul de drum de până și un mic sector de după podeț. E posibil că și dna Angela Ceban să mai adauge ceva pietriș pentru reprofilarea celor două intrări în satul Cot. Numai amenajarea podișorului cu pricina a valorat circa 80 de mii de lei. 

- A fost antreprenorul și a luat cunoștință cu situația reală, cu caietul de sarcini, cu doleanțele noastre și a venit cu devizul de cheltuieli, ce mai necesită alocarea suplimentară a 50 de mii de lei, - povestea dl Țărnă.

Am mai trecut o dată pe lângă tehnica de compactare ce lucra la drumul Cuhnești-Bisericani, ne-am mai convins o dată în plus, că ceea ce se face se face bine și am făcut drum întors. Până vom avea drumuri ale viitorului, conform noilor tehnologii, le reparăm pe cele existente.

Maria Focșa


Postări populare de pe acest blog

Многодетная семья где царит любовь, гармония и трудолюбие

Историю многодетной семьи Китайгородских из села Стурзовка можно назвать поистине удивительной. В семье подрастают 5 детей, но однажды супруги решились взять на воспитание ещё троих несовершеннолетних. Нам удалось посетить эту прекрасную семью, окунувшись на несколько минут в радости и заботы многодетных родителей и их подопечных.

Să ne cunoaștem istoria și armata

Ne-am convins, că ciuciulenii își iubesc și își cinstesc rădăcinile. Oriunde nu i-ar dispersa cărările vieții, ei trăiesc cu dorul și recunoștința pentru această palmă de pământ, iar lucrurile frumoase și evenimentele de suflet, ce se organizează în ultimul timp în Ciuciulea, vin să confirme acest adevăr.  Nu e consătean să nu-l cunoască pe pământeanul Vitalie Ciobanu, doctor în istorie, cel care a scris monografia ”Ciuciulea”, vicedirector al Agenției pentru Știință și Memorie Militară, colonel în rezervă. Păi iată, că recenta sa revenire la baștină a fost una de-a dreptul inedită. Dumnealui, împreună cu directorul Muzeului Militar, doctorul în istorie, Sergiu Cataraga, au decis să prezinte ciuciulenilor o adevărată și neobișnuită lecție de istorie, axată pe promovarea valorilor naționale, culturii memoriei militare, imaginii Armatei Naționale și serviciului militar. Activitatea se încadrează în cadrul unui proiect, realizat sub sloganul ”Să ne cunoaștem Istoria și Armata”, care u...

Segment după segment și au ajuns la R 15

 Așa fusese intitulat un articol din ziarul nostru acum ceva vreme. Deci, am mai scris despre acest drum de mai multe ori. Dar așa e norocul lui să fie făcut cu bucata. Mai întâi 950 de metri, apoi 200 de metri, în alt an 500 de metri. Așa a fost până în anul curent. Dar lungimea integră a tronsonului din satul Fundurii Vechi și până la intersecția cu traseul Bălți-Glodeni e de 3 km 300 de metri. Dacă ar fi continuat asfaltarea acestui traseu tot cu segmentul nici nu știu câți ani ar mai fi trebuit de așteptat până la terminarea lui.  Circa 2 km din drumul cu pricina, drum al Consiliului Raional Glodeni, rămânea în variantă albă. Era un chin pentru locuitorii satului, care lucrează la Bălți și în alte localități. Și iată că datorită inițiativei conducerii raionului s-a decis ca anul acesta să fie dusă la bun sfârșit întreaga porțiune nominalizată (de circa 2 km). În aceste scopuri din fondul rutier au fost alocate 5 milioane 700 de mii de lei. A fost anunțată licitația, drumar...